Instagram

Den offline aneb místo počítače boty, tužku a foťák

6. 4. 2021 Mgr. Lukáš Bořil štítky: Život na gymnáziu

Odpojit se a být venku. To byl hlavní cíl celoškolního projektu nazvaného Den offline, který se uskutečnil v polovině března.

V pátek 19. března proběhl Den offline – den, kdy výuku online nahradila výuka offline. Žáci školy dostali s předstihem nabídku 13 venkovních aktivit, ze kterých si vybrali jednu aktivitu a tu během pátku splnili. Jinak v tento den neprobíhaly žádné online hodiny, ani nebyly zadané jiné úkoly. Po splnění aktivity každý student vytvořil krátký výstup, ve kterém pomocí fotek, videí či komentářů popsal a zachytil to, co prožil.

Projektový den připravil tým učitelů. Motivace byla jasná – výuka online trvá již několik měsíců, většinu dní v týdnu tráví žáci před obrazovkami počítačů a telefonů. Je proto důležité čas online vyvažovat časem stráveným aktivně venku a bez připojení. Zároveň si studenti mohli vyzkoušet zajímavé aktivity, na které při běžné výuce nemusí být čas. Důležité a taky symbolické bylo to, že šlo o projekt celé školy – ve stejný čas plnili aktivity všichni žáci školy. Výstupy byly následně sdíleny v rámci třídních kolektivů během třídnické hodiny.

A jak celá akce dopadla? Dle ohlasů žáků i třídních učitelů velmi úspěšně.

O akci vyšel také článek v Mladé frontě Dnes.

Zde se můžete podívat na zajímavé výstupy studentů:


Ester Bláhová, prima

Jan Krajíc, prima

Matěj Bedrna, sekunda

Matyáš Popela, sekunda

Barbora Pelikánová, tercie

Vendula Doležalová, kvarta

Veronika Veselá, kvarta

Petr Pelikán, kvinta

Zdeňka Bahounková, 1.A

Adéla Rousová, 1.A

David Brabec, 1.B

Vojtěch Doležal, 1.B

Lucie Potocká, sexta

Michal Hlaváček, 2.A

Jolana Horváthová, 2.B

A. Pavlík, T. Drdla, V. Zedník, 2.B

Matěj Bouček, septima

N. Syslová, T. Hájková, T. Růžičková, V. Blažejovská, septima

Pavlína Prokopová, 3.A

Simona Štandlová, 3.A

Veronika Buchtová, 3.B
Martin Kunc, sexta

Jakub Petr, 3.B

Lucie Lukešová, oktáva

Kateřina Štolová, oktáva

 

Takto hodnotí Den offline žáci:

Pro mě samotnou měl tento den osvobozující nádech. Bylo fajn zaměřit se na 1 úkol a dělat ho pořádně. Příjemná byla i volba, kterou nám škola dala, kdy každý může dělat to, co ho zajímá. Počítač, sešity a pero jsem vyměnila za foťák a boty velice ráda. Celou dobu jsem měla zvláštní pocit a přemýšlela jsem, jestli se náhodou nemám někam připojit. :D Jsem bez dlouhého přemýšlení jednoznačně pro více takových dní. Nebyla to pro mě změna, jelikož chodím ven pravidelně, ale i tak měl offline den jiný rozměr, díky pestrému programu.
Adéla Dvořáková, 3. B

Celý projekt hodnotím kladně. Celá akce je skvělý nápad s velmi sympatickým zpracováním v různých odvětvích, oborech a předmětech. Bylo na výběr ze spousty pestrých aktivit, častokrát se zajímavým podtextem či popisem.
Emma Pálková, kvarta

Můj offline den jsem strávila pozorováním ptactva ve volné přírodě. Po dlouhé době jsem sluchátka na poslouchání písniček nechala doma a při procházce se zaposlouchala do zpěvu rozličných ptáků. Pozorování malých a plachých ptáčků, kteří si žijí svoje životy nerušeně dál, mi dodávalo klid a jistotu, že se naše životy zase jednou vrátí do normálu.
Zara Honková, kvarta

Off-line den jsem si moc užila. Jsem ráda, že se tato akce naplánovala a uskutečnila. Líbilo se mi, že jsme se mohli v rámci výuky dostat ven na čerstvý vzduch a na chvíli si odpočinout od sezení u počítačů. Řekla bych, že ne všichni chodí během distančního vzdělávání pravidelně nebo příležitostně na procházky, proto si myslím, že bylo skvělé, že nás škola tímto hravým způsobem „donutila“ zvednout se a jít ven. Dle mého názoru jsme měli na výběr z mnoha úkolů, které jsme mohli plnit a každý měl šanci si vybrat ten, který zrovna jemu vyhovoval. Také bych chtěla ocenit, že se myslelo i na studenty v karanténě, a tím pádem se mohl zapojit opravdu každý. Bylo hezké, že jsme se pak všichni společně sešli na třídnické hodině a vzájemně si odprezentovali jaké aktivitě jsme se věnovali. Mohli jsme si tak více neformálně popovídat než na běžné vyučovací hodině. Osobně tuto akci vnímám jako velmi příjemné zpestření jinak běžného karanténního dne. Určitě by mi nevadilo a byla bych ráda, kdyby se něco podobného opakovalo i v budoucnu.
Bára Havlíčková, 3. B

V době online výuky osobně nechodím moc ven, tudíž offline den mě donutil, v dobrém slova smyslu, jít ven. Vybral jsem si obrazový minislovník, který jsem vypracoval společně s kamarádem, tudíź jsem se i potkal s kamarádem, se kterým jsem se dlouho nesetkal. Taktéž má procházka byla dlouhá přibližně 12 km, což je určitě dobré pro mé tělo.
Matyáš Procházka, kvarta

Den offline mi přišel jako zajímavý nápad, jak oživit už dlouho trvající distanční výuku. Na celém dni se mi líbilo, že jsem neseděla celé dopoledne a část odpoledne u počítače, ale že jsem měla možnost vyrazit do přírody a vyzkoušet si nějakou novou aktivitu. Já osobně jsem jako aktivitu tvořila obrazový minislovník. Obrázky jsem překládala z češtiny do angličtiny a němčiny. Jak to obvykle u slovníků chodí, patří sem kromě překladu z jazyků i výslovnost jednotlivých slovíček. Ovšem některá slovíčka neměla na google překladači psanou výslovnost, proto jsem si ji zkoušela vytvářet sama. Celé zpracování projektu ze strany učitelů mi přišlo přehledné a jednoduché.
Anna Šebestová, kvarta

Byla to pro mě určitě zajímavá zkušenost. Líbila se mi pestrost témat, které jsme si mohli vybrat a postupně vypracovat. Díky vybranému tématu jsem měla možnost jít na zajímavou procházku a při tom hledat předměty ze seznamu. Takže na celý den offline mám spíš pozitivní názor.
Alena Doležalová, kvarta

Icons made by Freepik from www.flaticon.com